Celaleddin-i Rumi büyük bir veli idi.
Muvafıktı islama her iş ve hareketi.
(Mesnevi) kitabını yazmıştır ki bi-baha,
Dünyada, bu kitabın bir eşi yoktur daha.
Onda, kırkyedibin’den fazla beyit yazmıştır.
Bu eserle, dünyaya feyiz ve nur salmıştır.
O, islam bahçesinde açan gonca gül idi.
O, tasavvuf dalında öten bir bülbül idi.
O, hikmet deryasına dalan bir evliyadır.
Her sözü, o deryadan saçılan bir damladır.
O, aşk-ı ilahiyle dolmuş bir veli idi.
İslamdan, zerre kadar ayrılmış değil idi.
Her bir hareketini düşünüp ince ince,
Yapardı hep islamın ahkamı gereğince.
Onun için, o asla müzik dinlememiştir.
Ve asla ney çalmamış, raks edip dönmemiştir.
Çünkü bu gibi şeyler, yoktur islamiyet’te.
O, bunları yapmaz ve beğenmezdi elbette.
Bu gün çalgı çalarak, varsa ayin yapanlar,
Onbeşinci asırda meydana çıktı bunlar.
Onikinci asırda vefat etti Mevlana.
Bunlar, ondan üç asır sonra çıktı meydana.
Türbesine konulan çalgı aletleri de,
Sonradan konulmuştur, yok idi o devirde.
Mevlana’nın mübarek ruhu da, bundan sebep,
Elbet sıkılıyor ve oluyordur muazzeb.
Bu zatın vefatından geçince üçyüz sene,
Mevlevilik, geçmişti cahillerin eline.
Mesnevi’sinde geçen (Ney) sözcüğünü, bunlar,
Çalgı aleti sanıp, çalmaya başladılar.
Halbuki o, değil ki ney çalıp, raks eylesin,
Az yüksek sesle bile, vermedi zikre izin.
Evet, bu büyük veli, meşhur Mesnevisinde,
(Dinle neyden...) diyerek başlamışlar ise de,
Bunu, Mevlana Cami çok güzel şerh etmiştir.
Burada (Ney)den murat, (Evliya)dır demiştir.
Yine o buyurur ki: (Ney derken o büyük zat,
Hiç çalgı aletini etmedi bundan murat.
(Ney), farisi dilinde gelir yok manasına.
Bu da işaret eder yine kâmil insana.
Zira bunlar, kendini ve bütün masivayı,
Öyle unuturlar ki herşeyi, her eşyayı,
Kendilerini dahi, yok bilirler adeta.
Bunun için ney denir böyle büyük zevata.
(Ney)in bir manası da, içi boş bir çubuktur.
Ondan çıkan her seda, çalandan hasıl olur.
Bunlar da, boşalmıştır kendi varlıklarından.
Kemalat-ı ilahi zuhur eder bunlardan.
(Ney)in bir manası da, kamış kalem demektir.
Bundan da, kâmil insan anlatılmak istenir.
Mesnevi’de geçen bu (Ney)den murat, velhasıl,
Çalgı aleti değil, kâmil insandır asıl.
Onun ney çaldığını söylemek, bir hatadır.
Hem de o büyük zata, büyük bir iftiradır.