Sual: Rüyada Peygamberimizi gören muhakkak Onu mu görmüş olur?
CEVAPRüyada Peygamber efendimiz Muhammed aleyhisselamı hakiki
şekliyle gören, muhakkak Onu görmüş olur. Çünkü şeytan Onun şekline giremez.
Fakat şeytan başka şekle girip görünebilir. Resulullah efendimizi tanımayan
kimsenin, bunu ayırması kolay olmaz.
Bazı âlimler de, (Peygamber
efendimizi değişik şekilde görmek, yine Onu görmek olur. Fakat bu, o kişinin
dindeki noksanlığına alamettir. Peygamber efendimizi rüyada gerçek şekliyle
gören ve mümin olarak ölen herkes Cennete gider) buyurmuşlardır.
Hadis-i
şeriflerde buyuruldu ki:
(Beni rüyada gören, gerçekten beni görmüştür.
Ben her surette görünürüm.) [Deylemi]
(Beni rüyada gören,
gerçekten beni görmüştür. Çünkü şeytan benim şeklime giremez. Ebu Bekri Sıddıkı
gören de, gerçekten onu görmüştür. Şeytan onun da suretine giremez.) [Hatib]
(Beni rüyada gören, uyanıkken görmüş gibidir.) [İbni Mace]
(Beni rüyada gören, Cehenneme girmez.) [İbni Asakir]
Abdülgani Nablüsi hazretleri buyuruyor ki:
İbni Sirin'e göre, rüyayı
gören, Resulullahı vefatı zamanında bulunduğu şekil üzere görmüşse hakikaten onu
görmüş demektir. İbni Arabi hazretleri gibi bazı âlimler ise, (Resulullahı
hayatta bulunduğu şekilde görmek şart değildir) dedi. Resulullahı bilinen
sıfatları üzere görmek, bizzat Peygamber efendimizi görmektir. Bilinen
sıfatlardan başka şekilde görmek, Resulullahın misalini idrak etmektir.
Peygamberlerin cesetleri yer değiştiremez. Bundan dolayı Peygamber
efendimizi bulunduğu surette görmek, Onun hakikatini idrak etmektir.
Vasıflarından başka bir şekilde görmek ise, misalini idrak etmektir.
Kadi İyad'a göre, Resulullahı bilinen sıfatından başka bir şekilde
görenin rüyası tevile, tabire muhtaçtır. İmam-ı Nevevi ise, (sahih olan rüyayı
gören her iki surette de Resulullahı hakikaten görmüştür. İster bilinen sıfatı
üzere, isterse bilinen sıfatından başka bir surette görsün) dedi.
Resulullahın gençlik, orta yaşlılığı ve ihtiyarlık zamanlarında ve
ömrünün sonunda olan bilinen suret ve sıfatlarından birisi üzerine görülen rüya
tabire muhtaç değildir. Eğer bunlardan birisine benzemiyorsa, tabire muhtaç
olur. Bunun için bazı tabircilere göre, bir kimse, Resulullahı yaşlı görse,
selamete erişmeye; genç görse, bu kimsenin iyi hâlli oluşuna, şöhrete erişmesine
ve onun düşmanına galip gelmesine delalet eder. Tebessüm ettiğini görse, rüya
sahibinin sünnet-i seniyeye uyduğuna delalet eder.
Resulullahı kızgın
bir şekilde görmek, o kimsenin hâlinin kötü olmasına delalet eder. Güzel bir
surette görmek, rüya sahibinin dince güzelliğine, mübarek bedeninde noksanlık
görmek, rüyayı görenin noksanlığına delalet eder. Çünkü Resulullah gayet parlak
bir ayna gibidir ki, o aynaya bakan kendi şeklini görür.
Resulullahı
böyle uygun şekillerde görmekte büyük faydalar vardır. Çünkü Resulullahı bu
durumda görmekle rüyayı görenin durumu bilinir ve gafletten uyanır. Diğer
peygamberleri de rüyada görmek böyledir. Çünkü şeytan, peygamberlerin ve
melaikenin suretine giremez. Rüyada Resulullahı görenin durumu iyi ve gönlü şen
olur. Eğer o kimse üzüntülü ve kederli ise, üzüntü ve kederinden kurtulur veya
hapis ise hapisten çıkar.
Resulullahı görenler, muhasara altında veya
kıtlık içinde iseler onlar bu gibi durumlardan kurtulur ve mazlum iseler zafere
kavuşurlar. Eğer korku hâlinde iseler emin olurlar.
Resul-i ekremin
kendisine teveccüh gösterdiğini veya bir şey öğrettiğini yahut namazında ona
iktida ettiğini yahut Resulullahın güzel bir şey yedirdiğini veya layık bir
elbise giydirdiğini, veya ona hayırlı dua ettiğini gören, iyilikle emreden ve
kötülükten nehyeden kişi olur. Rüyayı gören âlim ise, ilmi ile amel eder. Abid
ise, feyze kavuşur. Günahkâr ise, tevbe eder, kâfir ise, hidayete erer.
Rüya sahibi korku içinde ise, düşmanlarından emin olur. Kendisine şefaat
edilir. Çünkü Resulullah efendimiz şefaat sahibidir.
Rüyada Resulullahı
görmek, sözünde doğru ve vaadinde durmaya delalet eder. Bazen de büyük bir
makama nail olur. Rüya sahibi yolcu ise ve kuraklık çekiliyorsa, yağmurun
yağmasına delalet eder. Çünkü su bulunmayan yerde, Resulullahın mübarek
parmakları arasından su akmış idi.
Resulullah bir yerde rengi değişmiş
veya bir a'zası noksan görülürse, bu rüya o yerde dinin zayıflamasına ve
bid'atin meydana çıkmasına delalet eder. Resulullahın üzerinde eski elbise
görmenin tabiri de böyledir.
Resulullahın vefat ettiğini görenin kendi
akrabasından şerefli bir zatın vefatına delalet eder. Eğer Resul-i ekremin bir
yerde cenazesini görse, orada büyük bir musibet olur.
Resulullahın,
kendisine dünya malından veya yiyecek ve içecek bir şey verdiğini gören, verilen
şeyin şerefi nispetince erişeceği bir hayra delalet eder. Bir kimse rüyada onun
mübarek elbiselerinden birini giyse veya Peygamber efendimiz kendisine
elbisesini verse, o kimse mülke erişir. Fakir ise, zengin olur, bekârsa evlenir.
Resulullahın sürme çektiğini gören, dininde salih olur. Onun çok güzel
olduğunu görmek, rüya sahibinin çok dindar olduğuna delalet eder. Resulullahı
buğday benizli gören, heva ve hevesi terk eder, tevbe etmeyi tercih eder. Beyaz
tenli olduğunu gören, Allah’a tevbe eder. Güzel amel yapar ve yolunu düzeltir.
Resulullahın sakal-ı şeriflerinin siyah olduğunu ve beyazlık
bulunmadığını gören, sevinç ve büyük bir ucuzluğa kavuşur. Sakalına aklık
karıştığını görenin kuvvetli oluşuna ve düşmanına galip gelmesine delalet eder.
Resul-i ekremi kendi mescidinde veya harem-i saadetinde gören, kuvvet,
izzet ve yüceliğe erişir. Resulullahın kabri şerifini gören, zengin olur, hapis
ise kurtulur. Kabr-i şerifi ziyaret ettiğini gören, büyük bir mala erişir.
Resulullahın peşinden yürüdüğünü görenin, sünnete uyduğuna delalet eder.
Resulullahı ayakkabısız görse, rüya sahibinin cemaatla namazı terk ettiğinden,
ona, cemaatla namaz kılması için emrettiğine delalet eder. Resulullahın
mestlerini giydiğini görmesi, Resulullahın o kimseye Allah yolunda cihad yapması
için emrettiğine delalet eder.
Resulullah ile müsafeha yaptığını görenin
sünnet-i Resulullaha uyduğuna delalet eder. Resulullah kendisine rüyada hurma ve
bal gibi güzel ve hoş bir şey ikram etse, Kur'an-ı kerimi ezberler ve ona
verilen şey miktarınca ilim elde eder.
Peygamber efendimizin hutbe
okuduğunu gören, iyilikle emir ve kötülükten nehyeder. Resulullahın kendisine
bir şey verdiğini gören kimse, ilme nail ve hakka tâbi olur. Resulullahın
kendisine verdiği şeyi almadığını görse, o kimse bid'at işler.
Resulullahı uzun boylu bir delikanlı suretinde görmek, insanlar içinde
çıkacak fitneye delalet eder. Resul-i ekremi yaşlı bir şekilde görse, insanların
afiyette olmalarına delalet eder. Resulullahın kendisine kızdığını veya
kendisiyle mücadele ettiğini veya sesini onun sesinden daha fazla yükselttiğini
görenin, dinde çıkaracağı bir bid'ate delalet eder. Resulullahın herhangi bir
yerde vefat ettiğini gören, o sene orada vefat eder.
Peygamber
efendimizi rüyada görmek için Peygamber efendimizi rüyada hakiki
şekliyle görebilmek için düzgün itikada sahip olmak, ibadetleri yapıp
haramlardan kaçmak ve çok salevat-ı şerife getirmek lazımdır. Hadis-i şerifte
buyuruldu ki:
(Cuma gecesi iki rekat namaz kılıp, her rekatta bir Fatiha,
bir Âyet-el Kürsi, 15 İhlas okuyup selam verdikten sonra bana bin salevat
okuyan, öteki Cumaya varmadan beni rüyada görür.) [Şir'a]
Hazret-i
Ömer, (Bir mümin, Abher namazını kılıp da Resulullahı rüyasında görmezse, ben
Ömer değilim. Yemin ederim ki, Allahü teâlâ, bu namazı kılanın işini görür,
dilediğini verir, günahı ne kadar çok olsa da, hepsini affeder, ölürken susamaz,
kabrine çiçekler döşenir. Kabrinden kalkarken de, başına keramet tacı konur)
buyurdu. Hazret-i Ali de, (Resulullahı görmek istediğim zaman, Abher
namazını kılarım) buyurdu.
Abher namazı, 4 rekatlık nafile bir namazdır.
İkinci rekatta, oturulunca Ettehiyyatüden sonra salli barik okunur. Her rekatta
bir Fatiha, on defa Kadir suresi okunur. Sonra rükudan önce, 15 defa
Sübhânallahi velhamdülillâhi velâ ilâhe illallahü vallâhü ekber
tesbihi okunur,
sonra rükuya varılır, rükuda 3 defa Sübhane rabbiyel azim dendikten sonra 3 defa
yukarıdaki tesbih okunur. Sonra doğrulup, kavmede, yani ayakta iken aynı tesbih
3 defa daha okunur. Secdeye varılır, 3 Sübhane Rabbiyel a'ladan sonra, aynı
tesbih 5 defa okunur. Daha sonra ikinci secdeye gidilir. İki secde arasında
tesbih okunmaz.
Diğer 3 rekat da böyle tamamlanır. Selamdan sonra
konuşmadan Kadir suresi on defa okunur. Sonra aynı tesbih 33 defa okunup
Cezallahü Muhammeden anna ma hüve ehlühü denir.
Resulullah efendimizi
rüyada gören müslüman, ölene kadar o hâlini muhafaza ederse
Cennetliktir.
Resulullahı rüyada görmek
Sual: Bazıları,
(Peygamberi rüyada gördüm, bana şöyle bildirdi) diyerek, dine aykırı
şeyler söylüyorlar. Şeytan, Peygamberin kılığına giremeyeceğine göre, bu nasıl
oluyor?
CEVAP
Birincisi, Resulullahı gördüğü yalan olabilir.
İkincisi, dine aykırı olduğuna göre, görülenin Resulullah olmadığı kesindir.
Şeytan, başka şekle girip, ben Peygamberim diye yalan söyleyebilir. Peygamber
efendimizi tanımayan da, o şekli Resulullah zanneder.
İmam-ı Rabbani
hazretleri buyuruyor ki:
Resulullahın hakiki şeklini, rüyada tanıyabilmek çok
güçtür. Bunun için, rüyalara nasıl güvenilebilir? Şeytan, Resulullahın yüksek
şanına yakışacak bir şekilde, o Serverin ismiyle görünemez. Melun şeytan,
düşmanlığını burada da gösterebilir. Araya karışarak, olmayan şeyi olmuş gibi
gösterebilir. Rüya göreni şaşırtır. Kendi sözlerini ve işaretlerini, onun
sözleri ve işaretleriymiş gibi gösterir. Resulullah vefat ettikten sonra, bir
kimse uykuda, hisleri çalışmazken ve yalnızken, nasıl olur da, rüyanın şeytanın
karışmasından korunduğunu ve onun değiştirmediğini anlayabilir?
(1/273)Resulullahı uygun olmayan bir şekilde görmek, zaten o
kişinin bid’at veya günah işlediğini gösterir. Bunun için, rüyada söylendi
denilen, dine aykırı sözlere itibar edilmez. [Mesela, Şeyh Ahmet vasiyetnamesi
isimli yazıda, Resulullahı gördüm denmesi tamamen yalandır.]